Peter van eijk: Management & AdviesPeter van Eijk logo

blog

Via deze blog deel ik met veel plezier ervaringen, verhalen, observaties, literatuurtips en allerlei andere zaken uit de management- en adviespraktijk.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Stop doemdenken: combineer oud en nieuw

Stop doemdenken: combineer oud en nieuw
18-01-09 - Oude helden inspireren in nieuwe tijden Na diverse nieuwjaarsontmoetingen in de afgelopen weken, valt me op dat de stemming bij veel gesprekspartners somber is. In hun reacties en verhalen domineren de slechte economische voorspellingen, de dalende huizenprijzen, de tegenvallende verkoopcijfers uit het laatste kwartaal van 2008.

Ja zelfs, de verschijning van Barack Obama op het wereldtoneel wordt steeds vaker in commentaren al weer afgedaan met ‘’we moeten maar zien wat hij ervan terecht gaat brengen nu hij echt aan het roer komt te staan’’. Het doemdenken – destijds een treffend nieuw woord van mijn ‘’oude helden’’ Van Kooten en De Bie - is weer actueel.

Het begrip en de stemming van de afgelopen weken, deden me teruggrijpen naar een column van Hans Velu, een andere ‘’oude held’’ van me. De toenmalige PR directeur van de NMB bank heb ik  in de jaren tachtig een aantal keren energiek zien optreden als presentator op congressen over Ondernemerschap en Innovatie – prachtig. In zijn boek ‘’Speelse en spirituele schetsen voor ondernemende lieden’’ uit 1987 schreef hij een column over Doemdenken . Zijn conclusie was: ‘’ Doemdenken … werkt verlammend en zelfbevestigend: de mensen houden hun adem in en de economie ligt inderdaad stil’’.  

Vanuit zijn boeiende ‘’Velusofie’’ schetst hij hoe we door de eeuwen heen regelmatig perioden hebben gehad waarin het beeld van een verdwijnende toekomst begon te domineren in de maatschappelijke discussies.  In het genoemde boek biedt Hans Velu een inspirerend perspectief voor ondernemende professional  door te wijzen op de golfbewegingen in de macro-economie die ervoor zorgen dat wat neergaat, in de  geschiedenis ook weer omhoog bleek te gaan.  

Wat dit in nieuwe tijden betekent voor ondernemende professionals? Dat het zaak is, om vooral ook dit jaar niet aan doemdenken te doen. Natuurlijk, de druk op de economie voedt ieders gevoel voor urgentie. De automatische kwantitatieve groei is er immers voorlopig even uit – daar is heel ‘’Den Haag’’ het nu ook over eens. Dit gevoel voor urgentie biedt in mijn optiek juist kansen, want hiermee begint iedere effectieve verandering.

Als u het gevoel herkent, neem dan even de tijd om goed om u heen te kijken naar kansen om oud en nieuw te combineren. Dit geldt zowel in uw organisatie als in uw privé omgeving. Een voorbeeld? Veel professionals staan voor de keus om een nieuwe leaseauto te kiezen.  De standaardkeus was altijd om een vier/vijf jaar oude leaseauto in te ruilen voor een nieuwe. Een alternatief om juist nu serieus te overwegen, is de auto over te nemen uit het contract en er privé vrolijk, want zonder grote meerkosten,  enige jaren mee door te rijden. Dat is mijn ervaring met een ruim 6 jaar oude Citroen C5 diesel.  En de nieuwe extra’s dan, zoals cruise control en nieuwe navigatie met een gps ontvanger? Die laat u inbouwen door goede specialisten, waarna u opgewekt doorrijdt tot de economie weer aantrekt.